Πέμπτη, 25 Απριλίου 2013

«Teacher Tom από κοντά. Συνάντηση πριν από τη μεγάλη συνάντηση» [Από το blog “Aspa online”]



Πριν από μία εβδομάδα, στις 18.4.2013, στο blogAspa online” της Άσπας, διαβάσαμε αυτό:


Teacher Tom από κοντά. Συνάντηση πριν από τη μεγάλη συνάντηση

Την Τρίτη είχα τη χαρά και την τιμή να γνωρίσω από κοντά τον Teacher Tom, ο οποίoς την τελευταία εβδομάδα βρίσκεται στην Αθήνα και αύριο θα μιλήσει στην Τεχνόπολη.

Απίστευτη εμπειρία να συναντάς από κοντά έναν άνθρωπο που εκτιμάς και παρακολουθείς μέσω του blog του εδώ και χρόνια. Όταν πριν από μερικά χρόνια επέλεξε να αρχίσει να μοιράζεται τις σκέψεις του και τις εμπειρίες του σε ένα blog, αντί να τις κρατάει για τον εαυτό του, άνοιξε ένα παράθυρο στον κόσμο, το οποίο τον έφερε σε επαφή με χιλιάδες ανθρώπους από όλα τα μέρη της γης. Όσοι έχετε την τύχη να έχετε εξασφαλίσει θέση στην αυριανή του ομιλία ετοιμαστείτε να κερδίσετε πολλά! Τις λίγες ώρες που περάσαμε μαζί, μιλήσαμε για τα πάντα. Από την εκπαίδευση ως την ποδηλασία, από τον αυτισμό ως τη βαρεμάρα στο γάμο. Τεράστιο κέρδος η συναναστροφή μαζί του.
Μοιράστηκε χείμαρρο σκέψεων και γνώσεων, αλλά επιλέγω να γράψω εδώ μία μικρή ιστορία που μου άρεσε και είναι χαρακτηριστική του τρόπου σκέψης του.
Μας είπε ότι ένα από τα πράγματα που τον ενδιαφέρει να διδάξει τα παιδιά είναι να σκέφτονται και να αμφισβητούν. Μια φορά για παράδειγμα είχε πάρει στα χέρια του ένα γουρουνάκι, τους το είχε δείξει και τους είχε πει «το γουρουνάκι κάνει μουουου». Τα παιδιά αμέσως του απάντησαν «Όχι Teacher Tom» το γουρουνάκι δεν κάνει μουουου» και εκείνος απάντησε «όχι κάνει» και εκείνα «όχι δεν κάνει» και μετά από λίγη ώρα τα παιδιά το έπιασαν το νόημα. Κάθε τι που ακούνε κάποιον άλλον να λέει δεν είναι απαραίτητα αλήθεια. Πρέπει να μάθουν να φιλτράρουν και να αξιολογούν.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς – στα πλαίσια του ίδιου σκεπτικού – συνέχισε να κάνει με τα παιδιά διάφορα πειράματα. Για παράδειγμα πήραν στην τάξη ένα κατσαρολάκι και άρχισαν να βάζουν μέσα διάφορα αντικείμενα για να διαπιστώνουν αν λιώνουν ή όχι. Έβαλαν μέσα ένα παγάκι (έλιωσε), ένα κερί (έλιωσε εκτός από το φυτίλι), μία κηρομπογιά (έλιωσε εκτός από το χαρτί) ένα κομμάτι ξύλο (“θα πάρει φωτιά βγάλτο Teacher Tom!”). Και μετά εκείνος ρώτησε: Το σίδερο λιώνει; «Όχι Teacher Tom, το σίδερο δε λιώνει». «Κι όμως λιώνει παιδιά το σίδερο, απλά δεν έχω αρκετά δυνατή φωτιά εδώ για να σας το αποδείξω». «Όχι Teacher Tom το σίδερο δε λιώνει!», είπαν τα παιδιά καθώς είχαν πλέον αποκτήσει κριτική σκέψη και είχαν μάθει να αμφισβητούν.
Και τότε ο Teacher Tom έπρεπε να βρει έναν τρόπο να τους το αποδείξει. Δεν ήθελε να τους δείξει βίντεο στο YouTube, γιατί όπως είπε δεν ήθελε να τους περάσει το μήνυμα ότι ό,τι βλέπουμε στο YouTube είναι αλήθεια. «Και εξάλλου» πρόσθεσε δείχνοντας προς την Ακρόπολη, «γιατί να τους δείχνω τον Παρθενώνα μέσα από YouTube όταν μπορώ να τους πάω να τον δουν από κοντά;»
Έφερε στο σχολείο κάποιες μικρές σιδερένιες φιγουρίτσες τις οποίες έβαλαν μέσα σε ένα κουτάλι που κράτησαν πάνω από τη φωτιά. Και όντως, οι φιγουρίτσες έλιωσαν!
- Θέλω να μάθουν να αμφισβητούν την εξουσία.
- Θέλω να τους μάθω να σκέφτονται.
- Θέλω να τους μάθω πώς να σκέφτονται, όχι τι να σκέφτονται.
Ελπίζω να σας έδωσα μία ιδέα για το σοφό τρόπο σκέψης αυτού του ανθρώπου και να σας άνοιξα την όρεξη για όσα θα ακούσουμε αύριο στην ομιλία του. Όπως είχα γράψει στο πρώτο μου post, είναι ένας άνθρωπος που μπορεί να μας βοηθήσει να γίνουμε καλύτεροι γονείς, καλύτεροι εκπαιδευτικοί, καλύτεροι άνθρωποι. Ραντεβού αύριο στην Τεχνόπολη.

ΠΗΓΗ:


Δεν υπάρχουν σχόλια: